Det er mange grunner til at det er en god idé å legge et budsjett. Det å ha styr på økonomien er nemlig noe som er både behagelig og ikke minst nødvendig for å ha ro i sjelen og sove godt om natten. Men mange har et anstrengt forhold til økonomi og ønsker ikke å drive med det, men det er gjennom å legge et budsjett at man kan jobbe frem mot større mål i livet der penger er helt nødvendig, og så snart man er i gang, føles det mye lettere.
Vi lærte å lage et budsjett på skolen, men bortsett fra det er det ikke særlig mye tid man brukte på personlig økonomi, noe man klart burde lagt både mer tid og flere krefter i, for økonomi er noe som følger oss absolutt hele livet, helt fra vi flytter hjemmefra til vi dør. Men hvordan legger man egentlig et realistisk budsjett når man egentlig ikke har noen ordentlig referanse for å gjøre det? Det er her SIFO’s referansebudsjett kommer inn. Det er nemlig en av de letteste verktøyene til oppgaven.
For hvis man ikke vet hvor man skal begynne, eller hvilke poster man skal regne inn, kan det være vanskelig å faktisk komme i gang. Det å vite hvilke poster man skal ha på budsjettet er en av de aller første tingene man skal tenke på, og det er ikke alltid lett å vite hvor mye det er vanlig at postene er på heller, så det kan være fint å få litt innspill på hvor man skal være.
SIFO’s referansebudsjett
Svaret på mange av de problemene man kan ha når man skal legge et ordentlig budsjett, kan finnes i SIFO’s referansebudsjett. Dette er fordi de har laget en skikkelig god gjennomgang og ikke minst skjema der man kan slå opp de forskjellige tingene man trenger, Den tar også høyde for ting som inflasjon og inntekt, sånn at man kan få et skikkelig realistisk inntrykk av hva som faktisk er det man bør sette inn i budsjettet. For det er noe som bør oppdateres og endres hvert år, hvis ikke oftere.
Det å kunne ha et budsjett, der man faktisk har en guide, der man kan se hva de vanlige verdiene er, kan være utrolig nyttig når man er i en prosess, der man prøver å sette opp et realistisk budsjett. SIFO’s referansebudsjett er nemlig noe som skal bygges opp på bakgrunn av et akseptabelt forbruksnivå, og ikke være så skrapa at det er vanskelig å leve. Dette er noe som for eksempel banken ser på også, når det kommer til for eksempel det å få innvilget et lån.
For man har behov for at man faktisk kan leve av det budsjettet man legger, selv med lånet man eventuelt skal ha. Så det å kunne få både eksempler og veiledning i forhold til de forskjellige postene, er en stor hjelp. For eksempel kan man se hva de aller fleste postene typisk inneholder, for mat og drikke og alt mulig, sånn at man kan danne seg et skikkelig godt overblikk.